Orgelkonsert i fredens tegn

Publisert: 19/09-2014 av Brita Falch Leutert

Onsdag starter høstens måndelige orgelkonsert i Flakstad kirke. Denne gangen er det Brita Flach Leutert som spiller musikk med et fredelig budskap av bla Bach, Schlick og Langlais .

Mange komponister har markert sin avsky mot krigshandlinger gjennom musikk. Likeså er det skrevet uttallige sanger med fredsbudskap. En av de eldste salmene vi har i vår salmebok heter „Gi fred, O Herre Gud, gi fred“ og er opprinnelig en hymne fra middelalderen som Luther har oversatt og bearbeidet. Denne skal publikum få være lov å istemme etter å ha hørt melodien variert gjennom en orgelimprovisasjon.  Konserten avsluttes med en fuge av Duruflé basert på timeslagtonene i urverket i katedralen i Soissons.
Konserten varer ca 45 min og det er fri adgang men anledning til å gi kollekt ved utgangen.