Eksotisk sommerkonsert

Publisert: 11/07-2014 av Brita Falch Leutert

Mandag og tirsdag kveld går Vestlofoten sommerkonserter inn i sin andre uke i Reine og Flakstad kirke.

Da er det duket for en helt spesiell klangopplevelse man bare sjelden kan oppleve. Da blir det nemmelig musikk for Zink, neverlur, strykere og orgel. Zink, også kalt cornetto er en slags tre-trompet med fingerhull som det er skrevet masse musikk for bla Trondhjemskomponisten og 300 årsjubilanten Daniel Berlin. Han skal publikum skal få stifte bekjentskap med på disse konserten gjennom symfoni i D dur. Et annet verk som fremføres er Leopold Mozarts konsert for alpehorn og orkester som for anledningen spilles på en norsk neverlur. For å traktere disse riktig så eksotiske instrumentene kommer Thomas Friedländer ekstratur fra Dresden. I ryggen har han fem solide strykere og orgel -de fleste med tilholdsted i Lofoten.

Dinne konserten blir en "en gang i livet-opplevelse" som vi håper riktig mange vet å benytte seg av.