http://www.fmkirken.no/images/originale/Kopi av Nytt liv av daue gror_1.jpg

Skaperverkets dag med pilegrimsvandring 8. juni

Publisert: 04/06-2014 av Trond Gran

Søndag 8. juni er det Skaperverkets dag både i Flakstad og Moskenes

Som Grønn Menighet arrangerer Flakstad og Moskenes menigheter hvert år Skaperverkets dag der vi setter fokus på både det flotte skaperverket Gud har gitt oss, og det ansvaret vi mennesker har for å forvalte det på en god måte.

I år ønsker vi å gjøre det nok en gang slik vi gjorde det i Moskenes i fjor og i Flakstad i 2012.

Men i år skal vi gjøre det begge steder, på Flakstad om formiddagen og i Moskenes på ettermiddagen

Søndag 8. juni kl. 0945  samles vi på Jusneset, der hvor bussene parkerer, rett øst av Ramberg.

Kl. 1000 gjør vi som pilegrimer andre steder i verden: Vi synger et par vers av pilegrimssalmen vår, finner oss en bekymringsstein hver som vi skal bære med oss til kirka, og legger i vei i samlet flokk i terrenget et stykke unna E-10.

(Bilde fra startstedet på Jusneset i 2012)

Vi skal ha noen stopp under veis: På et utkikkspunkt som symboliserer livsreisa vår, ved en bekk eller ved en grønn slette som symboliserer alt det viktige naturen gir oss, og ved og på kirkegården der vi møter den siden av livet. Men vi stopper ikke der. En pilegrim vandrer forbi graven og til håpet der framme.

Når vi er framme ved kirka følger vi den eldgamle tradisjonen med å gå tre ganger rundt kirka før vi går inn i den til en kort nattverdgudstjeneste med dåp. Bekymringssteinen som vi har båret på og kjent på hele veien, går vi fram til alteret med og legger fra oss hos Gud.

Gudstjenesten vil begynne ca kl. 1100.

Noen synes kanskje det er litt langt å gå. Det er fullt mulig å hekte seg på pilegrimstoget for eksempel ved rasteplassen ved Skagenstranda. Noen kan gå med oss fra kirkegården. Og de som ikke vil gå i det hele tatt er hjertelig velkommen til å vente på oss på parkeringsplassen ved kirka.

Søndag 8. juni kl. 1645 samles vi på parkeringsplassen ved Djupfjordbrua i Moskenes for å starte pilegrimsferden derfra.

(Bilde fra vandringen i fjor)

Vi starter vandringen kl. 1700 og går via kirkegården på Moskenes, til Moskenes kirke.

Under veis vil det bli tre stopp med ulike markeringer som hører til på en pilegrimsvandring på en skaperverkets dag.

Selv vandringen med stopp vil ta en ca 50 minutter.

Vi går gamleveien til kirkegården, så følger vi kjerreveien ned til kirka.

De som ikke klarer å gå hele veien fra Djupfjordbrua kan godt hekte seg på toget fra kirkegården, og de som ikke klarer det heller er velkommen til å vente på oss ved parkeringsplassen foran kirka eller inne i kirka.

Gudstjenesten begynner ca kl. 1800. Det blir en ganske kort gudstjeneste med nattverd der vi gjør noen enkle symbolhandlinger som hører pilegrimsvandringen til (gå tre ganger rundt kirka, legge fra oss bekymringssteinen, tenne lys osv.)

VELKOMMEN TIL SØNDAGSTUR MED MENING!