http://www.fmkirken.no/images/originale/Kopi av Dagens forening.jpg

Litt fra feiringen av Flakstad Misjonsforening 150 år

Publisert: 01/10-2012 av Trond Gran

Lørdag 29. og søndag 30. september ble misjonsforeningen på Flakstad feiret. (Foto: Knut Ivar Johannesen)

Det var nok en del som var spent på oppmøtet da de kom til jubileumsfeiringen som skulle være i Flakstad gamle prestegård.

Flakstad prestegård

(Foto: Flakstadnytt)

Men ingen grunn til bekymring. Det strømmet på, og velkomstkomiteen kunne hilse mange velkommen til jubileum

Velkommen

(Foto: Trond Gran)

Snart begynte det å fylles opp i stuene, og man måtte hjelpe folk å finne plass.

På plass 1

På plass 2

Det kom folk både vestfra og østfra for å være med på begivenheten.

Misjonsdamer 1

Misjonsdamer 2

Og mange av de som stod for det hele var strålende fornøyd med oppmøtet.

Ledere 1

Kjøkkenkomiteen kom snart i arbeid med kaffesjenking og utbæring av de mange kakene.

Kjøkkenet

Som del av programmet fikk vi et riss av forenings historie tilbake fra den spede start da Rynning var sokneprest i Flakstad (1847 - 67),

Spr Rynning

.... til nærmere vår egen tid.

Inger på 70-tallet

Vi fikk også høre litt om menighetens misjonsengasjemenet i dag, blant annet et prosjekt vi støtter i Thailand.

Misjonsbarn

(Foto: NMS)

Programsekretær i NMS Anne Karin Kristensen fortalte om hvordan man arbeider og tenker om misjon i dag, noe som blant annet viste oss at mange nok har et gammeldags syn på hva misjon er i dag og hvordan man arbeider i respekt for kulturene man jobber i og med.

Anne Karine Kristensen

Det ble anledning til noen hilsner.

Hilsen 1

Og så var det selvfølgelig mulig å få kjøpt lodd til det store jubileumslotteriet!

Kjøpe lodd

Kvelden ble avsluttet med et Lina Sandelportrett i Flakstad kirke der Johnny Van Hal, Ann-Helen F. Jusnes, Gudrunn Berre og Brita F. Leutert fremførte tekster og sanger skrevet av Linda Sandell, satt sammen til en forestilling som på en gripende måte fortalte historien til denne sentrale dikteren i svensk og nordisk kirkistorie.

Flakstad kirke

Samme sted var det festgudstjeneste dagen etter med deltagelse av menighetens ansatte, samt Domprost Elin Vangen som representerte bispedømmet, Ann Helen F Jusnes som prost, og Anne Kristine Kristensen fra NMS. Også her var det bra oppmøte, før det bar over i prestegården til kirkekaffe og offentliggjøring av hvem som har vunnet gevinstene.

Også her kom det hyggelige hilsner fra mange hold.

Hilsen 2

Hilsen 3

Og så var det rikelig med kaffe og kaker da også.

Kaffe 1

Kaffe 2

Trekningen av gevinstene var gjennomført på forhånd, men likevel tok det lang tid før alle vinnerne var lest opp. Og mange kunne dra hjem med flotte gevinster. Og uansett kom det inn masse penger til misjonsforeningens arbeid. Og skulle noen ikke ha fått gevinstene sine, så ta bare kontakt med Inger eller Bergljot.

I sentrum, om noe motvillig, stod de to damene som har vært de mest sentrale i misjonsforeningen siden midt på 70-tallet:

Inger Jusnes

Bergljot Rørtveit

For oss som var tilstede på de ulike arrangementene ble dette en viktig og nyttig påminnelse på hva misjon har vært og er, både lokalt og globalt. Og ikke minst hvilket enormt arbeid de mange kvinnene har gjort og gjør i Flakstad Misjonsforening. De arbeider i det stille og er ikke så synlige. Men jubileet har virkelig fått løftet dem og deres sak fram på en fin måte. Og det er mange som er takknemlige for hva de har fått bety for så mange, på så mange måter.

Vi er også dypt takknemlige for at vi fikk låne den vakre og fenomenalt godt restaurerte prestegården som jo er så sentral i misjonforeningens historie. Den ga en ramme og en dybde til jubileet vi ikke kunne fått på annen måte. Det ble bare rett. En stor takk til eierne og ikke minst til Ingrid som så entusiastisk stilte opp som ansvarlig for huset.