http://www.fmkirken.no/images/originale/Kirkebilder/Flakstad kirke 2.jpg

SKAPERVERKETS DAG PÅ FLAKSTAD

Publisert: 05/09-2017 av Trond Gran

Søndag 10. september kl. 1100 arrangerer vi Skaperverkets dag i Flakstad kirke, med pilegrimsvandring, gudstjeneste, kirkekaffe ute og leker for barna.

I år er det 500 år siden reformasjonen startet. Det vil bli markert over hele landet, og i Den norske kirke med spesielle temagudstjenester. Den første het "Nåden er ikke til salgs", den tredje "Mennesket er ikke til salgs", og nå på søndag kommer den andre, "Skaperverket er ikke til salgs".

Det vil vi markere med et familievennlig arrangement der vi starter med en pilegrimsvandring fra parkeringsplassen på Jusneset nord for Ramberg, der skolebussene står parkert ved E-10. Vi går på oversiden av veien via kirkegården og fram til kirka på Flakstad. Turen tar en drøy times tid i lettgått terreng, men man bør ha gode sko, for litt vått kan det være.

I kirka blir det en kort gudstjeneste, før vi har kirkekaffe ute og leker for barna.

(Illustrasjonsfoto)

Pilegrimsvandringen er en symbolsk tur der vi ser på vandringen som et bildet på livet: Det har et start- og et sluttpunkt, det inneholder lyse topper og mørke dyp, og vi må innom kirkegården.

Derfor tar vi med oss en bekymringsstein som vi bærer med oss hele turen, og som vi får legge fra oss inne i kirka.

På vår vandring skal vi også ta med oss dette at vi er en del av skaperverket, og vi tar med oss noe som minner oss om at vi er en del av naturen på turen.

Under veis vil det være spesielle oppgaver for barna. Det vil bli en barnequizz de skal løse på spesielle punkter, og de vil få diplom i kirka.

De som av ulike grunner ikke kan gå hele turen kan koble seg på under veis, f.eks. ved kirkegården eller helt borte ved kirka.

Værmeldingen er god, men vi går nesten uansett vær.

Siden dette er en markering av reformasjonen 500 år, så er det hyggelig om folk både vestfra og østfra kommer og deltar.

Og dette er noe man kan ta med seg barn og barnefamilier på. Så kanskje det er noen faddere som ser anledningen til å ta med seg fadderbarnet på noe hyggelig i kirka?

Gudstjenesten blir en kort nattverdgudstjeneste med intinksjon (dypping). Den begynner kl. 1300. Folk må gjerne komme rett til den om de heller vil det.

Gudstjenesten vil ha preg av dagen, både musikalsk og tekstlig.

Etter gudstjenesten blir det kirkakaffe på kirkebakken og leker for barna. Lekene er det Kakaobartan som står for.

Det blir også satt opp en bålpanne, så de som vil ha med seg mat som kan grilles må gjerne ta med seg det og lage seg et skikkelig måltid.