Høsttakkefest i Flakstad

Publisert: 29/09-2014 av Trond Gran

Denne søndagen var det høsttakkefest i Flakstad kirke med presentasjon av årets konfirmanter, og påfølgende auksjon i Skjelfjord Ungdomshus

Og så var det Flakstad sin tur til å ha høsttakkefest.

Også her fulgte vi den gamle tradisjonen med at konfirmamtene ble presentert for menigheten.

Også i år var det kommet inn mange flotte gaver som ble satt på alterringen i det gudstjenesten startet.

Høsttakkefest 1

Siden det var en del barn i kirka, måtte vi ha med en sang med og for de også. Og en naturlig sang i disse dager er "Når det stormer."

Nar det stormer

Konfirmantene ble presentert ved navnopprop, og ved at Trond prest sa litt om opplegget. Videre ba han menigheten huske dem i sine bønner og ta godt i mot dem når de kommer på ulike gudstjenester og andre arangementer ut over vinteren. Det er i år 12 konfirmanter i Flakstad.

Presentasjonen ble avsluttet med at de tente et lys før de satte seg.

Lystenning

På Ungdomshuset var det god stemning og gode kaker, og et flott pyntet lokale!

Først måtte vi ha litt kaffe og kaker.

Kaker

Spise 1

Spise 2

Spise 3

Men så var det selve auksjonen, da. De innkomne gavene ble sortert i noe som skulle selges til en minstepris, og noe som skulle auksjoneres bort.

Gavene

Salget gikk fort unna, og auksjonen ble ganske intens.

Også i år gikk alle intektene av salg, gaver og det folk ga ellers til menighetens misjonsprosjekt.

Vi støtter et prosjekt som heter Barn og utdanning i Thailand, gjennom Det norske misjonsselskap. Utdanning er en fjern drøm for mange fattige barn og unge i Thailand, men gjennom Immanuelkirken i Bankok kan drømmen bli virkelighet. De driver bl.a. et daghjem hvor de får omsorg, mat og opplæring. Gjennom samme prosjektet støtter vi annet arbeid som hjelper unge med å få utdanning i Thailand.

Og derfor var det fint at vi fikk inn ca 9500,- til sammen.

Engasjementet og spenningen var ganske stor under veis i auksjonen, og mange fikk med seg hjem en godbit i tillegg til at de støttet et godt formål.

Auksjon

Til slutt en stor takk til de som stilte opp og gjorde dette mulig, både i kirka og i Skjelfjord!

Foto: Foreldre og konfirmanter.

Tekst: Trond prest