Tårnagenter 2013

Publisert: 29/10-2013 av Trond Gran

Søndag 27. oktober inviterte vi 8 og 9-åringer i Flakstad og Moskenes til å komme til Flakstad kirke for å løse mysterier som Tårnagenter. (Bildene er tatt av Emmylou Hartung og Marit Johansen)

Søndag formiddag kom 12 Tårnagenter, noen Lederagenter og Englevakter til Flakstad kirke for å løse mysteriet med de forsvunne kirkeskattene.

Opplegget med "Tårnagenter" er et nasjonalt prosjekt som har vært prøvd noen år, bla. a. har det vært en serie på Barne-Tv og det har vært prøvd mange steder i Lofoten.

Hos oss er det en del av Trosopplæringsplanen, men det er første gang vi prøver det i Flakstad og Moskenes.

Venter

Noen var nok litt spente, mens andre bare gledet seg.

Og så var vi i gang med løse mysterier og finne de hemmelige tallene.

Plottet er nemlig det at for å kunne ha gudstjeneste så må vi finne en del sentrale skatter som har blitt borte. Men hvor er de?

Agentene går fra post til post for å finne et hemmelig tall som til slutt skal bli en hemmelig kode.

Prekestolen

Lederagent Martha hjelper til med å finne fram i bibelen, se etter det hemmelige tallet og fortelle om Palmesøndag. Gruppelederagent Emmylou passet på at alle hadde det bra.

Alteret

Og Lederagent Bergljot forteller om lysene på alteret og om Langfredag, den mørkedagen da man må se etter lys.

Sakristi

Lederagent Trond fortalte om skatter i Sakristiet og om Skjærtorsdag.

Brita

Musikkagent Brita kom og øvde på noen sanger.

Matagenter

Uten mat og drikke duger agenter ikke. Så da var det fint å ha Matagent Ragnhild og Nordis på plass.

Suppe

Agenttomatsuppe! Nam!

Tegne

Inntrykk måtte tegnes ned.

Vindu

Et av de hemmelige tallene hadde noe med antall ruter i vinduet å gjøre...

Tallene

Da alle de hemmelige tallene var funnet måtte vi knekke koden. Hva betød alle tallene? Kan de gjøres om til bokstaver? Hvor skulle vi lete?

Kott

Koden sa "Bøttekott". Og der var det en liten kiste!

Kart

... og i den lå det et skattekart...! Gruppelederagent Bina følger også spent med.

Rom

Kan det være her?

kista

En stor, blank kiste ble funnet - og skattene lå oppi! Da kan vi forberede gudstjenesten ferdig!

Prest

Da gudstjenesten startet kunne Tårnagentprest Trond fortelle de ca 80 frammøtte om dagens aktiviteter og resultater.

Intervju

Men først måtte Sjefsagent Jorunn intervjue et par Agenter om hva som hadde skjedd.

Start

Så kunne gudstjenesten begynne - med skattekista først. Og så var det bare å få innholdet på plass der de hører hjemme.

Viktigst

Det er mye fint og verdifullt i kirka, og det er bra at vi fant det igjen. Men aller mest verdifullt er det vi kan se i speilet.

Vil du se flere bilder og mer om hva som skjedde, så følg denne linken her!

Velg "Lysbildeframvisning".